Szanowni Państwo,

Informujemy, że od roku szkolnego 2025/2026 w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi zgodnie z nowymi przepisami wprowadzony został nowy przedmiot: Edukacja zdrowotna

Zajęcia  mają na celu wspieranie  rozwoju uczniów oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych. W ramach lekcji poruszane będą tematy związane m.in. z higieną, zdrowym stylem życia, emocjami, relacjami społecznymi oraz profilaktyką zdrowotną.

Edukacja zdrowotna to coś więcej niż tylko teoria – to praktyczna wiedza, która wpływa na codzienne wybory, samopoczucie i przyszłość każdego z nas. W dobie rosnących wyzwań zdrowotnych, stresu i zabieganego stylu życia, umiejętność dbania o siebie staje się kluczowa.

Dlaczego nie warto rezygnować z tych zajęć?

Uczymy, jak dbać o ciało i umysł – od zdrowego odżywiania po techniki radzenia sobie ze stresem.
Budujemy świadomość zdrowotną – uczniowie dowiadują się, jak unikać uzależnień, dbać o relacje i bezpieczeństwo.
Rozwijamy nawyki na całe życie – to inwestycja w zdrową dorosłość.
Tworzymy przestrzeń do rozmowy – o ważnych, czasem trudnych tematach, w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.

Zajęcia  dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów

Najważniejsze informacje:

  • Przedmiot jest nieobowiązkowy – uczniowie mogą, ale nie muszą w nim uczestniczyć.
  • Zajęcia nie podlegają ocenie.
  • Odbywają się raz w tygodniu, możliwy jest podział na grupy.
  • Dla klas 8 lekcje odbywają się do końca stycznia
  • W przypadku rezygnacji z uczestnictwa, pisemne zwolnienie należy złożyć w sekretariacie szkoły do 25 września
  • Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli naszej szkoły.
  • Podczas prowadzenia zajęć nauczyciele będą korzystali:

-Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

-Z informatorów „Edukacji zdrowotnej” Ośrodka Rozwoju Edukacji

-Z ciekawych propozycji wydawnictw edukacyjnych

 

TREŚCI PROGRAMOWE ORAZ OBUDOWA DYDAKTYCZNA W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH

Pedagodzy realizują zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, w oparciu o programy:

  • „Moje zdrowie” – przeznaczony dla uczniów klas IV–VI,
  • „Nasze zdrowie” – przeznaczony dla uczniów klas VII–VIII,

autorstwa Katarzyny Przybysz. Programy te zostały opracowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, w tym również dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (Dz.U. poz. 378).

Szczegółowe treści programowe oraz propozycje obudowy dydaktycznej (metody, formy pracy, środki dydaktyczne, formy ewaluacji) zostały opracowane oddzielnie dla każdego poziomu nauczania i znajdują się w poniższych dokumentach.

TEMATYKA KLASA 4

  1. O czym będziemy rozmawiać na zajęciach z edukacji zdrowotnej?
  2. Czym jest stan zdrowy styl życia?
  3. Jak dbać o swoją higienę?
  4. Co to jest profilaktyka?
  5. Jakie badania mogę wykonać w domu?
  6. Skąd biorą się choroby?
  7. Jak przygotować się do wizyty lekarskiej? 
  8. Jak postępować w sytuacjach zagrożenia?
  9. Skąd biorą się nadwaga i otyłość?
  10. Jak przygotowywać zdrowe posiłki?
  11. Jak wypełnić talerz zdrowego żywienia- zajęcia kulinarne
  12. Co znajdę w napojach i sokach?
  13. Jak przygotować zdrowy napój?
  14. Jak zaplanować II śniadanie do szkoły?
  15. Jak przechowywać żywność?
  16. Jak planować zakupy by unikać marnowania żywności?
  17. Jaki jest skład produktów spożywczych, które lubię?
  18. Jak oznacza się różne substancje na opakowaniach?
  19. Dlaczego higiena cyfrowa jest ważna?
  20. Dlaczego Internet bywa niebezpieczny?
  21. Czym jest krytyczne myślenie?
  22. Jak zaplanować „domowe zasady ekranowe”?
  23. Czym jest dyskryminacja w sieci?
  24. Czym jest cyberstalking?
  25. Czy jestem anonimowy w Internecie? X.
  26. Phishing. Czy dane w sieci są bezpieczne?
  27. Czy mój wizerunek w sieci należy tylko do mnie?
  28. Jak zaplanować aktywne wakacje?

TEMATYKA KLASA 5

  1. Czego dowiemy na zajęciach w klasie 5? 
  2. Dlaczego sen jest ważny?
  3. Jak mogę się relaksować? 
  4. Jak chronić swoje zdrowie psychiczne?
  5. Jak odróżnić emocje moje i innych?
  6. Jak radzić sobie ze stresem?
  7. Czym jest samoocena?
  8. Czy potrafię być asertywny/a?
  9. Czym jest przemoc?
  10. Skąd bierze się autoagresja i jak sobie z nią radzić?
  11. Czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna?
  12. Dlaczego niektórzy wymagają większego zrozumienia?
  13. Gdzie mogę szukać pomocy , gdy jest mi trudno?
  14. Jakie relacje nawiązuję?
  15. Jakie wartości niesie rodzina? Moje zdrowie
  16. Co zrobić kiedy rodzina się zmienia?
  17. Czym jest efekt cieplarniany?
  18. Skąd biorą się dziury ozonowe?
  19. Czy wody w mojej okolicy są czyste?
  20. Jak sprawdzić stan powietrza w mojej okolicy?
  21. Dlaczego należy ograniczyć hałas?
  22. Jaka przyroda mnie otacza?
  23. Jak dbać o zwierzęta domowe?
  24. Co mogę zrobić dla przyrody?
  25. Dlaczego „ruch to zdrowie”? 
  26. Ruch to zdrowie- planowanie kampanii społecznej.
  27. Gdzie mogę uprawiać sport poza szkołą?
  28. Jak dbać o prawidłową postawę ciała?
  29. Jak zaplanować grę terenową?
  30. Gra terenowa- moje zdrowie.

TEMATYKA KLASA 6

  1. Czego się dowiem na zajęciach w klasie 6?
  2. Jaki jest wpływ urządzeń mobilnych na moje zdrowie?
  3. Co warto odwiedzić w sieci?
  4. Kim są patostreemerzy?
  5. True or false? Cyberzeczywistość.
  6. Jak walczyć z hejtem i mową nienawiści?
  7. Czym jest AI i jak z niej korzystać?
  8. Jakie zalety i wady ma technologia VR?
  9. Na zawsze- projekcja filmu profilaktycznego.
  10. Jak planować mój czas w sieci?
  11. Jaki jest mechanizm uzależnienia?
  12. Jak bardzo szkodliwe są wyroby tytoniowe?
  13. Jak działają napoje energetyzujące?
  14. Jak działają substancje psychoaktywne?
  15. Jakie są skutki alkoholizmu?
  16. STOP!-nasza kampania przeciw uzależnieniom.
  17. Jak pracuje mózg nastolatka?
  18. Dlaczego moje ciało się zmienia?
  19. Jak dbać o higienę w okresie dojrzewania?
  20. Kiedy będę dojrzała/y?
  21. Czym są stereotypy płci? 
  22. Jak zbudowany jest męski układ rozrodczy?
  23. Jak zbudowany jest żeński układ rozrodczy?
  24. Czym jest menstruacja?
  25. Jak przebiega ciąża? 
  26. Czym jest autonomia cielesna i jak o nią dbać?
  27. Kiedy granice intymne są przekroczone?
  28. Dlaczego?- pudełko trudnych pytań.
  29. Gdzie znaleźć pomoc w trudnej sytuacji intymnej?
  30. Ważne pytania- mój plakat na wybrany temat.

TEMATYKA KLASA 7

  1. Czego dowiem się w klasie 7? 2
  2. Jak uniknąć chorób zakaźnych?
  3. Jak monitorować swój stan zdrowia?
  4. Jak wspierać osoby z niepełnosprawnością?
  5. Czym są choroby cywilizacyjne i przewlekłe?
  6. Jak przekonać innych do aktywności fizycznej?
  7. Jak zaplanować aktywną dobę?
  8. Jakie ćwiczenia mogę wykonywać w domu?
  9. Dlaczego warto hartować organizm?
  10. Jak zaplanować zdrowy posiłek?
  11. Jak przygotować napój izotoniczny?
  12. Jakie są konsekwencje dopingu i nadmiernej suplementacji? 
  13. Jak planować dietę chorych?
  14. Jak umysł wpływa na ciało?
  15. Jak budować poczucie własnej wartości?
  16. Co oznacza „jak cię widzą-tak cię piszą”?
  17. Gdzie i jak szukać pomocy w trudnościach z emocjami?
  18. Jak mogę zadbać o mój dobrostan? 
  19. Czym jest depresja?
  20. Jakie zachowania w sieci mogą być ryzykowne?
  21. Czy chellenge są dobrą drogą rozwoju? 
  22. Ile czasu poświęcam na gry i inne media?
  23. Dlaczego niektóre strony są tylko dla dorosłych? 
  24. Czym są hejt i mowa nienawiści?
  25. Dlaczego niektóre substancje są zakazane?
  26. Nie ryzykuj! Przygotowanie kampanii o zrachowaniach ryzykownych.
  27. Nie ryzykuj!- kampania o zrachowaniach ryzykownych.
  28. Dlaczego bioróżnorodność jest zagrożona? 
  29. Czy nasz szkoła dba o środowisko?- audyt uczniowski. Nasze zdrowie środowiskowe.
  30. EKOanaliza SWOT naszej szkoły.

TEMATYKA KLASA 8

  1. Czego chcemy się dowiedzieć w klasie 8?
  2. Czy to już miłość?
  3. Czym jest manipulacja?
  4. Na jakim etapie dojrzewania jestem w tej chwili?
  5. Jakie czynniki wpływają na rozwój płciowy i jak rozpoznać jego zaburzenia?
  6. Czym jest ubóstwo menstruacyjne i jak mu przeciwdziałać? 
  7. Jak zmienia się nasza seksualność na przestrzeni życia?
  8. Czym jest orientacja psychoseksualna?
  9. Czy inni wpływają na nasze decyzje dotyczące inicjacji?
  10. Dlaczego do „tej” decyzji muszę dojrzeć?
  11. Jakimi metodami można ustrzec się nieplanowanej ciąży?
  12. Kiedy granice cielesności zostają naruszone?
  13. Czym są choroby weneryczne? 
  14. Spotkanie z lekarzem/ położną.
  15. Gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach?