Szanowni Państwo,
Informujemy, że od roku szkolnego 2025/2026 w Szkole Podstawowej nr 16 z Oddziałami Integracyjnymi zgodnie z nowymi przepisami wprowadzony został nowy przedmiot: Edukacja zdrowotna
Zajęcia mają na celu wspieranie rozwoju uczniów oraz kształtowanie postaw prozdrowotnych. W ramach lekcji poruszane będą tematy związane m.in. z higieną, zdrowym stylem życia, emocjami, relacjami społecznymi oraz profilaktyką zdrowotną.
Edukacja zdrowotna to coś więcej niż tylko teoria – to praktyczna wiedza, która wpływa na codzienne wybory, samopoczucie i przyszłość każdego z nas. W dobie rosnących wyzwań zdrowotnych, stresu i zabieganego stylu życia, umiejętność dbania o siebie staje się kluczowa.
Dlaczego nie warto rezygnować z tych zajęć?
✅ Uczymy, jak dbać o ciało i umysł – od zdrowego odżywiania po techniki radzenia sobie ze stresem.
✅ Budujemy świadomość zdrowotną – uczniowie dowiadują się, jak unikać uzależnień, dbać o relacje i bezpieczeństwo.
✅ Rozwijamy nawyki na całe życie – to inwestycja w zdrową dorosłość.
✅ Tworzymy przestrzeń do rozmowy – o ważnych, czasem trudnych tematach, w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia.
Zajęcia dostosowane są do wieku i potrzeb uczniów
Najważniejsze informacje:
- Przedmiot jest nieobowiązkowy – uczniowie mogą, ale nie muszą w nim uczestniczyć.
- Zajęcia nie podlegają ocenie.
- Odbywają się raz w tygodniu, możliwy jest podział na grupy.
- Dla klas 8 lekcje odbywają się do końca stycznia
- W przypadku rezygnacji z uczestnictwa, pisemne zwolnienie należy złożyć w sekretariacie szkoły do 25 września
- Zajęcia prowadzone są przez nauczycieli naszej szkoły.
- Podczas prowadzenia zajęć nauczyciele będą korzystali:
-Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
-Z informatorów „Edukacji zdrowotnej” Ośrodka Rozwoju Edukacji
-Z ciekawych propozycji wydawnictw edukacyjnych
TREŚCI PROGRAMOWE ORAZ OBUDOWA DYDAKTYCZNA W POSZCZEGÓLNYCH KLASACH
Pedagodzy realizują zajęcia z zakresu edukacji zdrowotnej w klasach IV–VIII szkoły podstawowej, w oparciu o programy:
- „Moje zdrowie” – przeznaczony dla uczniów klas IV–VI,
- „Nasze zdrowie” – przeznaczony dla uczniów klas VII–VIII,
autorstwa Katarzyny Przybysz. Programy te zostały opracowane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji z dnia 6 marca 2025 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych, w tym również dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym (Dz.U. poz. 378).
Szczegółowe treści programowe oraz propozycje obudowy dydaktycznej (metody, formy pracy, środki dydaktyczne, formy ewaluacji) zostały opracowane oddzielnie dla każdego poziomu nauczania i znajdują się w poniższych dokumentach.
TEMATYKA KLASA 4
- O czym będziemy rozmawiać na zajęciach z edukacji zdrowotnej?
- Czym jest stan zdrowy styl życia?
- Jak dbać o swoją higienę?
- Co to jest profilaktyka?
- Jakie badania mogę wykonać w domu?
- Skąd biorą się choroby?
- Jak przygotować się do wizyty lekarskiej?
- Jak postępować w sytuacjach zagrożenia?
- Skąd biorą się nadwaga i otyłość?
- Jak przygotowywać zdrowe posiłki?
- Jak wypełnić talerz zdrowego żywienia- zajęcia kulinarne
- Co znajdę w napojach i sokach?
- Jak przygotować zdrowy napój?
- Jak zaplanować II śniadanie do szkoły?
- Jak przechowywać żywność?
- Jak planować zakupy by unikać marnowania żywności?
- Jaki jest skład produktów spożywczych, które lubię?
- Jak oznacza się różne substancje na opakowaniach?
- Dlaczego higiena cyfrowa jest ważna?
- Dlaczego Internet bywa niebezpieczny?
- Czym jest krytyczne myślenie?
- Jak zaplanować „domowe zasady ekranowe”?
- Czym jest dyskryminacja w sieci?
- Czym jest cyberstalking?
- Czy jestem anonimowy w Internecie? X.
- Phishing. Czy dane w sieci są bezpieczne?
- Czy mój wizerunek w sieci należy tylko do mnie?
- Jak zaplanować aktywne wakacje?
TEMATYKA KLASA 5
- Czego dowiemy na zajęciach w klasie 5?
- Dlaczego sen jest ważny?
- Jak mogę się relaksować?
- Jak chronić swoje zdrowie psychiczne?
- Jak odróżnić emocje moje i innych?
- Jak radzić sobie ze stresem?
- Czym jest samoocena?
- Czy potrafię być asertywny/a?
- Czym jest przemoc?
- Skąd bierze się autoagresja i jak sobie z nią radzić?
- Czym jest komunikacja werbalna i niewerbalna?
- Dlaczego niektórzy wymagają większego zrozumienia?
- Gdzie mogę szukać pomocy , gdy jest mi trudno?
- Jakie relacje nawiązuję?
- Jakie wartości niesie rodzina? Moje zdrowie
- Co zrobić kiedy rodzina się zmienia?
- Czym jest efekt cieplarniany?
- Skąd biorą się dziury ozonowe?
- Czy wody w mojej okolicy są czyste?
- Jak sprawdzić stan powietrza w mojej okolicy?
- Dlaczego należy ograniczyć hałas?
- Jaka przyroda mnie otacza?
- Jak dbać o zwierzęta domowe?
- Co mogę zrobić dla przyrody?
- Dlaczego „ruch to zdrowie”?
- Ruch to zdrowie- planowanie kampanii społecznej.
- Gdzie mogę uprawiać sport poza szkołą?
- Jak dbać o prawidłową postawę ciała?
- Jak zaplanować grę terenową?
- Gra terenowa- moje zdrowie.
TEMATYKA KLASA 6
- Czego się dowiem na zajęciach w klasie 6?
- Jaki jest wpływ urządzeń mobilnych na moje zdrowie?
- Co warto odwiedzić w sieci?
- Kim są patostreemerzy?
- True or false? Cyberzeczywistość.
- Jak walczyć z hejtem i mową nienawiści?
- Czym jest AI i jak z niej korzystać?
- Jakie zalety i wady ma technologia VR?
- Na zawsze- projekcja filmu profilaktycznego.
- Jak planować mój czas w sieci?
- Jaki jest mechanizm uzależnienia?
- Jak bardzo szkodliwe są wyroby tytoniowe?
- Jak działają napoje energetyzujące?
- Jak działają substancje psychoaktywne?
- Jakie są skutki alkoholizmu?
- STOP!-nasza kampania przeciw uzależnieniom.
- Jak pracuje mózg nastolatka?
- Dlaczego moje ciało się zmienia?
- Jak dbać o higienę w okresie dojrzewania?
- Kiedy będę dojrzała/y?
- Czym są stereotypy płci?
- Jak zbudowany jest męski układ rozrodczy?
- Jak zbudowany jest żeński układ rozrodczy?
- Czym jest menstruacja?
- Jak przebiega ciąża?
- Czym jest autonomia cielesna i jak o nią dbać?
- Kiedy granice intymne są przekroczone?
- Dlaczego?- pudełko trudnych pytań.
- Gdzie znaleźć pomoc w trudnej sytuacji intymnej?
- Ważne pytania- mój plakat na wybrany temat.
TEMATYKA KLASA 7
- Czego dowiem się w klasie 7? 2
- Jak uniknąć chorób zakaźnych?
- Jak monitorować swój stan zdrowia?
- Jak wspierać osoby z niepełnosprawnością?
- Czym są choroby cywilizacyjne i przewlekłe?
- Jak przekonać innych do aktywności fizycznej?
- Jak zaplanować aktywną dobę?
- Jakie ćwiczenia mogę wykonywać w domu?
- Dlaczego warto hartować organizm?
- Jak zaplanować zdrowy posiłek?
- Jak przygotować napój izotoniczny?
- Jakie są konsekwencje dopingu i nadmiernej suplementacji?
- Jak planować dietę chorych?
- Jak umysł wpływa na ciało?
- Jak budować poczucie własnej wartości?
- Co oznacza „jak cię widzą-tak cię piszą”?
- Gdzie i jak szukać pomocy w trudnościach z emocjami?
- Jak mogę zadbać o mój dobrostan?
- Czym jest depresja?
- Jakie zachowania w sieci mogą być ryzykowne?
- Czy chellenge są dobrą drogą rozwoju?
- Ile czasu poświęcam na gry i inne media?
- Dlaczego niektóre strony są tylko dla dorosłych?
- Czym są hejt i mowa nienawiści?
- Dlaczego niektóre substancje są zakazane?
- Nie ryzykuj! Przygotowanie kampanii o zrachowaniach ryzykownych.
- Nie ryzykuj!- kampania o zrachowaniach ryzykownych.
- Dlaczego bioróżnorodność jest zagrożona?
- Czy nasz szkoła dba o środowisko?- audyt uczniowski. Nasze zdrowie środowiskowe.
- EKOanaliza SWOT naszej szkoły.
TEMATYKA KLASA 8
- Czego chcemy się dowiedzieć w klasie 8?
- Czy to już miłość?
- Czym jest manipulacja?
- Na jakim etapie dojrzewania jestem w tej chwili?
- Jakie czynniki wpływają na rozwój płciowy i jak rozpoznać jego zaburzenia?
- Czym jest ubóstwo menstruacyjne i jak mu przeciwdziałać?
- Jak zmienia się nasza seksualność na przestrzeni życia?
- Czym jest orientacja psychoseksualna?
- Czy inni wpływają na nasze decyzje dotyczące inicjacji?
- Dlaczego do „tej” decyzji muszę dojrzeć?
- Jakimi metodami można ustrzec się nieplanowanej ciąży?
- Kiedy granice cielesności zostają naruszone?
- Czym są choroby weneryczne?
- Spotkanie z lekarzem/ położną.
- Gdzie szukać pomocy w trudnych sytuacjach?