Wybierz język:

Zapraszamy do prezentacji naszego raportu z V edycji konkursu
„Drzewo Franciszka”

Link do raportu:  https://youtu.be/Tnu81rKSNys

Komentarz do raportu:

 Przyjęty temat:

„Przeciwdziałanie szkodliwym emisjom do atmosfery” pod hasłem „Nadzieja to oddech”

 Raport został przedstawiony w formie wiadomości z naszego „Eko 16 Studia”. Omawiamy tam dokładnie zrealizowane przez nas zadania, które potwierdzamy zdjęciami i fragmentami nagrań filmowych z przeprowadzonych akcji.

Przedstawiamy również w punktach zrealizowane przez nas zadania z wiadomości.

1 .Zadanie „Zawada dawniej i dziś”

 Diagnoza i zbadanie uwarunkowań zewnętrznych, środowiskowych jak i historycznych. Młodzi ekolodzy weszli w rolę dziennikarzy i fotografów. Wykonano szereg zdjęć zanieczyszczeń wywołanych szkodliwymi emisjami do atmosfery . Przeprowadzono wywiady z mieszkańcami dzielnicy Zawada, tej w której mieszkamy i się uczymy. Z wynikami zapoznano młodzież szkolną.

 2.  Zadanie – Przyszkolny Agrihood

To dalsze dbanie i troska o przyszkolny Agrihood, który jest oazą wyciszenia dla społeczności szkolnej jak i edukacji dla mieszkańców dzielnicy. Za zdobyte środki finansowe posadzono nowe gatunki kwiatów, truskawek, poziomek. Stworzono szkolny sad, zasadzono w nim drzewa owocowe: śliwy, czereśnie i jabłonie. Sad oznaczony jest tablicą z napisem – „Drzewo Franciszka”. Stypendyści w ramach swoich zadań posadzili i oznaczyli zioła, zrobili prezentację na temat ich zastosowania i zdrowego stylu życia. Dodatkowo napisali pracę na temat plastików i ich wpływu na środowisko.

3.  Zadanie –Ulotka edukująca społeczność lokalną

 Opracowanie w ramach konkursu plastycznego ulotki z pomysłami na poprawę jakości środowiska i bezpieczeństwa ekologicznego naszej dzielnicy. Ulotka pojawiła się na stronie internetowej szkoły. Uczniowie grupy projektowej roznieśli ulotki do skrzynek przydomowych.

 4.  Zadanie- Bajka, Śpiewamy i Gramy dla przyrody

Wystawienie bajki ,, Książe i smog” w strojach wykonanych z materiałów odpadowych . Grając powierzone role uczniowie edukują siebie i widownię. Uzbrajają odbiorcę w wiedzę i podstawy wartości ekologicznych. Nutą muzyki uświetniają występ i przesłanie zawarte w sztuce. Tu też pojawia się wątek wojny w Ukrainie. Rolę narratora przyjmuje uczeń z klasy 7, który w wyniku działań wojennych znalazł schronienie w naszym mieście i stał się członkiem społeczności szkolnej. A w ramach integracji uczniowskiej piosenkę ,, Moja Planeta ‘’ i ,,Kolorowy wiatr” śpiewają gościnnie uczniowie z klasy 0, 2 i 4ej. W koncercie mamy grę na gitarze, na skrzypcach oraz piosenki w wykonaniu grupy projektowej.

 5.  Zadanie – Szkolny Konkurs na Plakat

Uczniowie klas 4-8 wykonali wspaniałe prace, które można podziwiać na szkolnych ekspozycjach i gazetkach. To element promocji talentów i zdolności młodych na forum szkoły.  Ciekawe prace zostały nagrodzone bonami do Empiku, które udało nam się zdobyć.

 6.  Zadanie – ,,Akcja pomocy dla zwierząt” z Ukrainy

Społeczność szkolna wspiera ,,ciche ofiary wojny”. Zebrano żywność, akcesoria jak i dobre myśli  i modlitwy za wszystkie żyjące istoty, które popłynęły na granicę polsko-ukraińską.

 7.  Zadanie – Wywiad z Przewodniczącym Rady Osiedla Zawada p. Tadeuszem Kulpą

Pytania nie zostały bez odpowiedzi:

  • Członkowie grupy projektowej wykonali zdjęcia w najbliższej okolicy, widać na nich czarny dym wydobywający się z kominów budynków. Po kolorze dymu można wywnioskować czym palą sąsiedzi w piecu? Jak rozwiązana jest kwestia z dyscyplinowaniem i stosowaniem się do zakazu palenia w piecach odpadami?
  • Czy w polityce miasta istnieją programy wspierające i edukujące społeczność lokalną?
  • Jaki przepis na długie i dobre życie zaproponowałby Pan najmłodszym, którzy z piosnką przyszli, aby podziękować Panu za spotkanie?

8.   Zadanie- spotkanie z Braćmi Zakonu Św. Franciszka z Asyżu w Krakowie

Uczniowie przywieźli wiedzę o życiu Św. Franciszka z Asyżu, usłyszeli przykłady dobrych praktyk oraz naukę rekolekcyjną na trudne czasy. To również lekcja historii, architektury i kultury bycia.

 9.  Zadanie – Nie kupuj, zasadź i korzystaj ze zdrowych owoców!

Z wyhodowanych w ogrodzie truskawek, przygotowano w myśl ekologiczno-żywieniowych trendów- dżemy truskawkowe. W kuchni, u babci jednej z uczennic projektu podany został przepis na wspaniałą konfiturę.

 10.   Zadanie- Upcycling przerabiamy stare ubrania na nowe w pracowni Atelier 16

W pracach pomogła profesjonalna krawcowa. Wszystkie wytwory zostały pokazane na gazetce szkolnej oraz zaprezentowane przez uczennice biorące udział w projekcie z powodzeniem wykorzystywane są w robienia zakupów

 11.     Światowy Dzień Roweru 03.06

Uczeń wraz z całą społecznością szkolną promuje zdrowy styl życia.

 Zadania wykonywane w zielonych koszulkach z logo szkoły i identyfikatorami „Drzewo Franciszka”

 W załącznikach przesyłamy 10 zdjęć oraz całość występów, wywiadów, prac (w linkach), które wykonali uczniowie.

Wywiad, prace uczniów: https://drive.google.com/drive/folders/13LPHyadbYG3_ZK7hWMa6fdRY9xgZJbps?usp=sharing

 Bajka „Książe i smog”: https://youtu.be/H97xmFFZpVg

 Muzyka dla przyrody: https://youtu.be/hMVQRpaJVDU

 Wywiad z Panem Tadeuszem Kulpą: https://youtu.be/a4nBi4ddCXo

Organizatorzy na terenie szkoły:

koordynator mgr Mirosława Łastowska nauczyciel biologii

Zespół nauczycieli:

mgr Edyta Mrozowska mgr Aneta Czarniecka mgr Stanisław Szarek

Uczniowie biorący udział w projekcie:

Kamil Szczapa kl. VIII Angelika Gajewska kl. VII Małgorzata Górecka kl. VII Zuzanna Szczechura kl. VII Katarzyna Górska kl. VII Michał Długosz kl. VII Martyna Krynicka kl. VII Maria Opalska kl. VII

Aleksandra Budzyn kl. VII Weronika Janik kl. VI

Była to dla nas wszystkich wspaniała ekologiczna przygoda!

Za szerzenie aktywnej edukacji ekologicznej na terenie szkoły

i środowiska lokalnego uczniowie otrzymali Pochwały Dyrektora Szkoły!

 Szkolny koordynator Mirosława Łastowska

 

Share This
Skip to content